1. Hjem
  2. OM ØTI
  3. Informasjon om Rubic
  4. Rubic Laget Mitt HJELP

Brukerveiledning

Klikk her for å lese brukerveiledning

 

Om Laget Mitt

 

Hvorfor har Øyer Tretten Idrettsforening tatt i bruk «Laget mitt»?

 

ØTI har tatt i bruk Laget Mitt fordi det er et godt verktøy for klubben, styrer, foreldre og utøvere. Det erstatter andre kommunikasjonskanaler som f.eks. SMS, e-post, Spond og Facebook*

 

Alle undergrupper og lag i ØTI skal bruke Laget Mitt. Det som ligger inne i Laget Mitt av informasjon om utøvere og støtteapparatet synkroniseres automatisk mot medlemsregisteret til ØTI. På den måten er vi sikret at informasjonen som ligger i begge systemer hele tiden er oppdatert. Det er støtteapparatet og i første rekke Oppmann i hvert lag som har ansvar for å sørge for at Laget Mitt er oppdatert. Fordelene med å «delegere» oppdatering av Laget Mitt til støtteapparatet i lagene er åpenbare: Det er støtteapparatet som har oversikt over hvem som er utøvere, foresatte og hvem som er i støtteapparatet. I stedet for å melde inn endringer til administrasjonen i klubben, skal støtteapparatet selv sørge for å oppdatere oversikten over utøvere/spillere og de som er i støtteapparatet.

 

Informasjon om utøvere og støtteapparatet i Laget Mitt synkroniseres automatisk mot medlemsregisteret til ØTI.

 

Laget Mitt er i første rekke et verktøy for støtteapparatet, hvordan de forskjellige årgangene bruker det vil være forskjellig.

 

I ungdomsaktiviteter er de mer opptatt av resultater og oppmøte til kamper og trening og vil bruke funksjoner som registrering avoppmøte og statistikk og tabeller, mens for de yngre årgangene er det ikke fokus på dette. I disse årgangene vil det være nok å bruke Laget Mitt for å holde oversikt over spillere, hvem som er foresatte og legge ut informasjon om trening og kamper.

 

Det som legges inn av informasjon i Laget Mitt vil også automatisk vises på lagssiden til hvert enkelt lag. I tillegg vil de som skal være med på aktiviteten få et varsel om dette både som en e-post og i Rubic Laget Mitt appen.

 

*Våren 2017 kommer det en «chatte» funksjon i Laget Mitt hvor man kan legge ut meldinger på samme måte som man legger ut melding på Facebook eller andre sosiale medier. Dette betyr at lag som har brukt Facebookgrupper til å legge ut informasjon eller diskutere nå kan bruke Rubic Laget Mitt appen for å legge ut samme type meldinger.

 

Hvorfor ikke bruke e-post, SMS eller Facebook?

 

E-post, SMS eller Facebook er enkelt å bruke, men de er også «enkle». Med Laget Mitt kan du også sende e-post til alle foresatte, men du kan også gjøre så mye mer. Grunnen til at Laget Mitt er bedre egnet som et verktøy for idrettslag er at foresatte kan følge sine barn og vil få e-postvarsler og push-meldinger (om de har installert appen) som minner de på og viser hvilke kamper og treninger som barnet/barna skal være med på. Laget Mitt app’en følger barn (eller flere barn) uavhengig av hvilket lag eller aktivitet som de er med på. Dette gjør at foreldre kan på et tidligere tidspunkt planlegge hva som skjer enn om man må vente på en sms som noen må huske å sende ut i passende tid før aktiviteten skjer. I app’en kan foreldre eller utøvere melde forfall til trening og kamper direkte og alle trenere vil automatisk få melding om dette.

 

Facebookgrupper krever at alle de som skal være med må registrere seg på Facebook, det er fortsatt mange som ikke ønsker å gjøre dette.

 

Laget Mitt er et system du kan bruke uten reklame og at du utleverer personlig informasjon som kan brukes av andre

 

Ulempen med å bruke e-postlister er også at de må vedlikeholdes og de er personlige. Det betyr at om en annen i støtteapparatet skal sende ut en e-post til alle foreldre i laget så er det ikke sikkert at de har fått med seg alle foreldre eller utøvere. Ved å sende e-post fra Laget Mitt er du sikker på at du sender til absolutt alle i laget og alle som sender e-post bruker samme kontaktinformasjon og e-postadresser.

 

Hvem har ansvar for oppdatering av Laget Mitt?

 

For at informasjon som ligger i Laget Mitt skal være så riktig som mulig har det blitt fordelt følgende ansvar i støtteapparatet for hvert lag:

  • Legger inn kamper og treninger på hjemmearena: Banefordelingsansvarlig
  • Legge inn treninger, kamper og laguttak, som ikke trenger godkjenning av Banefordelingsansvarlig:Oppmann/trener
  • Registrering av nye spillere, foresatte og støtteapparat: Oppmann (om laget ikke har foreldrekontakt må noen andre ta jobben)
  • Oppsett av Laget Mitt og lagsider på hjemmesiden (lag mangler, feil på lagsside osv): janerik@trettenhallen.no

 

Rollene har blitt fordelt basert på det som står om støtteapparat i lagene hvor det er forklart hvilke oppgaver som tilfaller de forskjellige rollene i lagene.

 

Hvor kan jeg få hjelp om jeg lurer på noe om Laget Mitt?

 

Vi anbefaler at du leser brukerveiledningen til Laget Mitt, her finner du informasjon om det de fleste lurer på. Du kan også ta kontakt med Lagleder eller Foreldrekontakt i laget ditt eller send en e-post til janerik@trettenhallen.no

Hei alle trenere og oppmenn
 
Fint om dere kan se over at alle treningstider og kamper er riktig hos ditt lag. Dette kan gjøres på 2 måter:
 
Se på fanene kamper og aktiviteter. Viktig at de står med grønnskrift, da er de registrert i banefordelings kalenderen. Svart skrift er det oppmann/trener som har lagt inn aktivitet på laget selv, dette synes ikke i banefordelings kalenderen. 
Har du ikke tilgang, se linker under (brukernavn er din: e-post/ du kan be om passord). Samme som App.
 
Laget mitt, app: 
Se på team fanen for å finne treninger og kamper til det laget du skal sjekke under kommende aktiviteter, se at trening og kamp tidspunkt stemmer (se bilde under).
 
Gi tilbakemelding til e-post, banetildeling@gmail.com hvis det er noen feil på trenings tidspunktene på laget ditt.
 
Til info: Aktiviteter og kamper under lagsiden på www.oti.no/fotball oppdaterer seg automatisk etter det som er lagt inn av aktiviteter og kamper på lagetmitt. D.V.S. så lenge aktiviteter er oppdatert i laget mitt er det også oppdatert på lagsider på www.oti.no. Så det er bare å informere om at foreldre kan finne tidspunkter for trening og kamp under lagsidene på www.oti.no.
 
Nyttige linker for trener/oppmann:
 
Noe lagleder/trener kan rette på: 
(Hvis det er foreldre som ikke har tilgang til alle familiemedlemmer selv om de er lagt inn riktig, skyldes dette at forelderen er logget inn med en av barnas sin bruker).
Slik endrer du det:
  1. Gå inn på fanen Utøver/trenere på lagetmitt.net velg å redigere det barnet som ikke har fungerende app. 
  2. Fjern brukernavn nederst i venstre kolonne.
  3. Gå inn på forelder som trenger å oppdatere innlogging i høyrekolonne, trykk på rediger knappen ved navnet på forelder.
  4. send aktiveringslink eller sett nytt brukernavn og passord i venstre kolonne når du er inn i redigering av profil til forelder.
Skjermbilde av lagetmitt appen med åpen Team fane, se kommentarer på ulike fanevalg:
Screenshot_20190502-113123_Rubic LagetMitt.jpg
Er det noen spørsmål ta kontakt med oss via e-posten eller ring 92426488, så skal vi hjelpe så godt vi kan.
Rubic support er også behjelpelige på mobil: 40002292 eller e-post: support@rubic.no
 
Vi åpner opp for å booke baner selv via laget mitt og fanen aktiviteter. Dette vil gjelde alle baner unntatt kunstgressbana som kun kan bookes via banetildeling@gmail.com eller hvis det er "fryktelig" hastverk på 92426488.
Sender ut mail på dette de nærmeste dagene. Legger også ut denne informasjonen på www.oti.no under fanen ØTI og informasjon om Rubic: http://www.oti.no/oti/laget-mitt lager en nyhet om det også.
 
Vi håper alle har fått den treningstiden de har bedt om også ber vi om at alle er fleksible og løsnings orienterte, hvis det blir endringer i kamper o.l. 
 
Mvh
Øyvind og Jan Erik