1. Hjem
  2. Pantedugnaden 2022

Hei, og takk for at din klubb er med på Pantedugnaden 2022. 

 

 ØTI har pantemottak i Mosetervegen, Sørlia og Hafjell camping. Hvis noen ønsker og donnere pant til ØTI kan dere ta med pantesekk hjem å fylle den opp og levere den på klubbhuset i Øyer, ring 92426488 for nærmere avtale (Da støtter din husholdning ØTI, samtidig slipper du å pante 1 og 1 flaske i butikkautomatene).

 

 Vi har ambisjoner om å prestere på denne dugnaden, da vi selv synes at vi panter mye i løpet av et år. De to beste klubbene i konkurransen får en hyggelig kontantsum. Alle sekker som blir levert inn til Infinitum i perioden 1. april-utgangen av oktober 2022 teller i konkurransen. Vi håper på "tørste" hyttefolk på hytene sine i sommer, så skal vi bli vanskelige å slå i denne konkurransen!

 

Selvtilliten er god etter at ØTI ble beste fotballklubb i fjoårets pante konkurranse og vant 30 000 kr!

 

NFF har samarbeidet med Coca-Cola i over 25 år. Selskapet har de siste årene satset kraftig på produktutvikling og i tillegg brukt betydelige ressurser på bærekraftig produksjon og distribusjon. Nå høyner de ambisjonene; I Norge har vi en pantegrad på over 90%. Målet er selvfølgelig 100. Derfor startet Coca-Cola og NFF Pantedugnaden i 2021, og det ble en suksess med cirka 140 deltagende klubber. I år ønsker vi at enda flere blir med!  Du kan lese mer på fotball.no/pantedugnaden.

Alle tjener på Pantedugnaden 2022
Her er tre grunner til hvorfor din klubb skal delta:

 

  • Ombruk er bedre enn forbruk.
  • En bevisst holdning til å skaffe pant øker inntektene til klubben. I tillegg til at det er premier på 45.000 kroner
  • Det er enklere enn å gå på butikken med panten

 

Miljøet vil tjene på det
Plast er en klimaeffektiv form for emballasje når den samles inn og brukes på nytt. Alle flaskene Coca-Cola produserer i Norge lages av resirkulert plast. Dette betyr en årlig reduksjon i bruken av ny plast med 4 300 tonn, og i klimautslippene fra flaskeproduksjonen opp til 70%.

 

Les mer om pantedugnaden her: https://www.fotball.no/klubb-og-leder/2022/alle-tjener-pa-pantedugnaden/ 

 

 

 

 bilde øti.pngPantedugnaden_1920x1080_Godkjent.jpg

 

 

 

NFF og Coca-Cola har i år samarbeidet om Pantedugnaden 2021, og nå kåret Øyer-Tretten og Skeid til vinnere.

 

 

Pantedugnaden Øyer-Tretten

Øyer-Tretten vant prisen som «Pantet mest» under pantedugnaden 2021. | Foto: NFF

 

 

 

NFF har samarbeidet med Coca-Cola i over 25 år. Selskapet har de siste årene satset kraftig på produktutvikling og i tillegg brukt betydelige ressurser på bærekraftig produksjon og distribusjon. Derfor samarbeider NFF og Coca-Cola i år om Pantedugnaden 2021. 

- Med Pantedugnaden 2021 håpet vi å inspirere klubbene som er flinke til å bli enda flinkere, og de andre til å tak i denne miljøvennlige måten å tjene penger på. Og det gjorde de. Infinitum sin oversikt viser at nesten 700 000 ble tilført klubbkassene rundt om. Det er veldig bra for klubbkassa, men også kjempebra for miljøet. Både vi og Coca-Cola er veldig opptatt av miljø og bærekraft generelt. Vi ønsker å få med enda flere klubber neste år, forteller Tom Fodstad i NFFs kommersielle avdeling.

Skeid og Øyer-Tretten til topps

Skeid var klar vinner av «Pantet mest», og tok inn nesten 20 000 i måneden. Skeid har satt panting i system. Pensjonistene i klubben har bygget egen bod for panting, med tilgang utenfor området, de ordner også alt det praktiske med henting av sekker. Skeid mottar 15 000 kroner fra Coca-Cola.

Vinneren av «Pantet best», Øyer-Tretten har en liknende løsning, hvor de får anledning til å samle inn pant fra dedikerte hytteområder i Øyer-fjellet. Ikke alle klubber er like heldige, men alle kan tenke på om det finnes egnede områder hvor de kan øke volumet med pant. Resultatet ble 216 kroner i pant per medlem. Øyer-Tretten mottar 30 000 kroner fra Coca-Cola.

- Vi er kjempestolte over å dra seieren i land. Det var veldig hyggelig å få beskjeden fra NFF, og jeg vil takke de som har gjort jobben i klubben. De som bygger pantehus og tømmer pantehusene. Vi har jo holdt på med dette i mange år, så da muligheten for å være med i en konkurranse kom, fikk vi litt blod på tann og skjønte at vi lå bra an. Det er viktig å få inn inntekter for å drifte aktiviteten, og vi har allerede tenkt å bruke disse pengene på basisutstyr i Øyerhallen, sier daglig leder i Øyer-Tretten IF, Jan Erik Fossheim.

Sak fortsetter under video

- De har vært kreative og har stort engasjement i klubben. Da vi hørte at de har bygget flere panteboder, jeg tror de er oppe i åtte stykker, så ser vi at det gir resultat. Det ser vi på andre klubber som er med også, at panteboder er et vinnende konsept, sier Jonas Olsson i Coca-Cola.

Tiltaket er populært flere steder

Med flasker i 100 prosent resirkulert plast vil Coca-Cola bidra på veien mot en sirkulær økonomi for norsk drikkevareplast. Plast er nemlig en klimaeffektiv form for emballasje når den samles inn og brukes på nytt.

- Når vi nå introduserer disse nye, bærekraftige plastflaskene, er noe av det viktigste for oss i Coca-Cola å fokusere på betydningen av den gode panteordningen vi har i Norge, sier Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola.

Overgangen betyr en årlig reduksjon i bruken av ny plast med 4 300 tonn (75 %), og i klimautslippene fra flaskeproduksjonen med 28 %.

- Vi i Zero jobber hver dag for å få norsk næringsliv og norske myndigheter til å velge klimavennlige løsninger. Da er det er flott at den norske fotballfamilien nå går sammen om å samle inn enda flere flasker og bokser. Jo mer vi samler inn, jo mer kan vi gjenvinne og klimaavtrykket blir mindre, til glede for oss alle, sier Guro Hauge i Zero.