1. Hjem
  2. Øyer-Tretten vinner av pantedugnaden 2021

NFF og Coca-Cola har i år samarbeidet om Pantedugnaden 2021, og nå kåret Øyer-Tretten og Skeid til vinnere.

 

 

Pantedugnaden Øyer-Tretten

Øyer-Tretten vant prisen som «Pantet mest» under pantedugnaden 2021. | Foto: NFF

 

 

 

NFF har samarbeidet med Coca-Cola i over 25 år. Selskapet har de siste årene satset kraftig på produktutvikling og i tillegg brukt betydelige ressurser på bærekraftig produksjon og distribusjon. Derfor samarbeider NFF og Coca-Cola i år om Pantedugnaden 2021. 

- Med Pantedugnaden 2021 håpet vi å inspirere klubbene som er flinke til å bli enda flinkere, og de andre til å tak i denne miljøvennlige måten å tjene penger på. Og det gjorde de. Infinitum sin oversikt viser at nesten 700 000 ble tilført klubbkassene rundt om. Det er veldig bra for klubbkassa, men også kjempebra for miljøet. Både vi og Coca-Cola er veldig opptatt av miljø og bærekraft generelt. Vi ønsker å få med enda flere klubber neste år, forteller Tom Fodstad i NFFs kommersielle avdeling.

Skeid og Øyer-Tretten til topps

Skeid var klar vinner av «Pantet mest», og tok inn nesten 20 000 i måneden. Skeid har satt panting i system. Pensjonistene i klubben har bygget egen bod for panting, med tilgang utenfor området, de ordner også alt det praktiske med henting av sekker. Skeid mottar 15 000 kroner fra Coca-Cola.

Vinneren av «Pantet best», Øyer-Tretten har en liknende løsning, hvor de får anledning til å samle inn pant fra dedikerte hytteområder i Øyer-fjellet. Ikke alle klubber er like heldige, men alle kan tenke på om det finnes egnede områder hvor de kan øke volumet med pant. Resultatet ble 216 kroner i pant per medlem. Øyer-Tretten mottar 30 000 kroner fra Coca-Cola.

- Vi er kjempestolte over å dra seieren i land. Det var veldig hyggelig å få beskjeden fra NFF, og jeg vil takke de som har gjort jobben i klubben. De som bygger pantehus og tømmer pantehusene. Vi har jo holdt på med dette i mange år, så da muligheten for å være med i en konkurranse kom, fikk vi litt blod på tann og skjønte at vi lå bra an. Det er viktig å få inn inntekter for å drifte aktiviteten, og vi har allerede tenkt å bruke disse pengene på basisutstyr i Øyerhallen, sier daglig leder i Øyer-Tretten IF, Jan Erik Fossheim.

Sak fortsetter under video

- De har vært kreative og har stort engasjement i klubben. Da vi hørte at de har bygget flere panteboder, jeg tror de er oppe i åtte stykker, så ser vi at det gir resultat. Det ser vi på andre klubber som er med også, at panteboder er et vinnende konsept, sier Jonas Olsson i Coca-Cola.

Tiltaket er populært flere steder

Med flasker i 100 prosent resirkulert plast vil Coca-Cola bidra på veien mot en sirkulær økonomi for norsk drikkevareplast. Plast er nemlig en klimaeffektiv form for emballasje når den samles inn og brukes på nytt.

- Når vi nå introduserer disse nye, bærekraftige plastflaskene, er noe av det viktigste for oss i Coca-Cola å fokusere på betydningen av den gode panteordningen vi har i Norge, sier Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola.

Overgangen betyr en årlig reduksjon i bruken av ny plast med 4 300 tonn (75 %), og i klimautslippene fra flaskeproduksjonen med 28 %.

- Vi i Zero jobber hver dag for å få norsk næringsliv og norske myndigheter til å velge klimavennlige løsninger. Da er det er flott at den norske fotballfamilien nå går sammen om å samle inn enda flere flasker og bokser. Jo mer vi samler inn, jo mer kan vi gjenvinne og klimaavtrykket blir mindre, til glede for oss alle, sier Guro Hauge i Zero.